2010. február 21., vasárnap

Dokk-est Rétságon

Február 10-én a rétsági Spangár András irodalmi kör meghívására a 10 születésnapját ünneplő Dokk internetes irodalmi kikötő vendégségben járt a rétsági művelődési ház könyvtárában. A vendégek verseit Szájbely Zsolt szavalta, illetve Majnik László (ifj) megzenésítve adta elő. Az est moderátor házigazdája Karaffa Gyula, a Börzsönyi Helikon szerkesztője és a Dokk régi, oszlopos tagja volt.
Kovácske T. János így emlékszik vissza az eseményre:
"Húsznál többen férhettünk be a könyvtárban kialakított irodalmi páholyba, néhányan kívül rekedve állva hallgatták a bent zajló előadást, illetve beszélgetéseket. Karaffa Gyula üdvözlő szavai után nagy szeretettel bemutatta és méltatta a Spangár András irodalmi kört és a Dokk irodalmi kikötőt, mintegy megismertetve egymással a házigazdákat és a vendégeket, majd Szájbely Zsolt előadása következett - szavalata professzionális volt, valószínűleg "civilben" színész, vagy színjátszással kapcsolatos területen tevékenykedik. A versek meghallgatása után kötetlenül beszélgettünk az irodalomról, a kortárs-lét és a klasszikus hagyományok viszonyáról, internetes szabadságról és szabadosságról, önmegvalósításról és misszióról, az egyéni és közösségi érlelődés, utánpótlás, kölcsönös szellemi megtermékenyítés és továbblépés kapcsán felmerült kérdésekről és tapasztalatokról. Nagy örömet okozott mindannyiunknak az a szeretetteljes figyelem és otthonos légkör amellyel vendéglátóink, a rétságiak körbevettek és jóleső érzéssel osztoztunk büszkeségükben amellyel az irodalmon túlmutató jelentőségű helyi közösségüket és a rendszeresen megjelenő Spangár Antológiát bemutatták. Köszönet érte!"

Fényképes beszámoló a RétságNet oldalon

4 megjegyzés:

  1. Én azért még Kovácske bejegyzése mellé tennék néhány szubjektív képet is:

    Szóval, amikor megérkeztek a fiúk, (NB. TGF, Kovácske) Rétságra, már lázasan folyt a készülődés a művházban, ugyanis nekünk nem mindennapi dolog, hogy a mai magyar irodalom vérkeringésében benne élő, vagy abba épp bekerülő költők jöjjenek le hozzánk. A művházigazgató (Végh József mkl), a helyi niternetes lap tulajdonosa (GIK), érdeklődők Diósjenőről, Alsópetényből, Nagyorosziból és persze Rétságról, már készültek az estre. A művház előtt Kovácskét lenémetbálintoztam első zavaromban, aztán rájöttem, hogy írta is Bálint, szakálla van neki is manapság. (Jól áll neki.) TGF végig nagyon visszahúzódó, csendes ember benyomását keltette, de a Dokkos megszólalásai szerencsére bővebbek, és tartalmasak. Kovácske nekem kellemes csalódás volt, mert cinikusabb, kritikusabb embernek gondoltam, ráadásul inkább őt képzeltem el alacsonynak, mokánynak, helyette egy magas, és (nem körbenyalás) kedves embernek ismertem meg. Az este valóban szóba került a Spangár Kör is, de valóban csak bemutatkozás jelleggel, hiszen a többi jelenlévőnek nem kellett már bemutatni. Jót beszélgettünk a Dokkról, mai irodalomról, de a legfontosabb dolog, amire szerintem vidéken lehet számítani egy ilyen látogatás alatt, a meglepetésünk volt. Szájbely Zsolt (aki nagon jó előadó, a Dokkon is fenn van verssel) Jónás verssel kezdte a felolvasásait. Aztán előadott még mindhárom vendégtől egy-egy verset.Ám, a nagy durranás szerintem most is Majnik Laci volt, aki a neki odaadott négy vers közül Kovácske és TGF egy-egy versét zenésítette meg, a Bálintéval és Tamáséval egyelőre nem tudott mit kezdeni. Jó volt, ha sikerül megszereznem a videófelvételt, akkor elérhető lesz másoknak is. Kovácske sütiket vett a helyi cukrászdában, amivel körbekínálta a jelenlévőket, de mi is szervíroztunk egy kis sütit és pezsgőt is, ahogy illik a tízéves szülinap ünneplésekor. Valóban érdeklődő volt aközönség, ami nem csoda itt. Bár mindig létszámproblémákkal küzdünk ma Magyarországon egy-egy felolvasó, vagy beszélgetős irodalmi esten, ám a "kemény mag" általában nagyra értékeli az ilyen beszélgetéseket.

    Jó kis program volt, én csak azt sajnáltam, hogy úgy elrepült az idő, észre sem vettük, már másfél-két órája beszélgettünk, így a zárás miatt abba kellett hagyni. No, meg a fiúk is messziről jöttek.

    Nagy öröm lett volna, ha Tamás is megtiszteli a rétságiakat, de majd a tizenötödiken. :-)

    Üdv, karaffagyé

    VálaszTörlés
  2. Köszi a beszámolót, Gyula.
    De nem mondd azt, hogy le. El.
    Egészen eddig azt hittem, Kovácske egy szobor:)

    VálaszTörlés
  3. én azon röhögtem, hogy mennyire jellemző kovácskére a sütivásárlás :)

    VálaszTörlés
  4. Méér, jó dolog, szép dolog volt. Balog István zsbéből elő is került az elmaradhatatlan nyúzókés, és szépen, precizen felszeletelte a minyomot. :-) Ja,Kovácskenak is van zsebkése, be is söpört egy dicséretet a nagy vadásztól. :-)

    Üdv, karaffagyé

    VálaszTörlés